BookDinners knabbelt aan markt Iens
Reviewplatform Iens heeft er een concurrent bijgekregen in de vorm van BookDinners. Laatstgenoemde reserveringssite was al enige tijd live, maar is vandaag officieel door brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gelanceerd op de Horecava-beurs. ‘BookDinners is een antwoord op de klachten van restaurants.’
Meer dan tweeduizend restaurants, waaronder de Van der Valk-keten, hebben zich reeds bij het nieuwe initiatief aangesloten. Tot juli is BookDinners gratis voor restaurants, daarna betalen ze een vast bedrag van € 15 per maand en hoeven zij niks te betalen per reservering. Voor de volledigheid: bij Iens betalen restaurants per reservering per persoon € 1,50 of € 2, afhankelijk van welk pakket ze hebben. Als je als consument dus via Iens een etentje voor vier personen reserveert, betaalt het restaurant daarvoor tot wel € 8 euro aan de site. En daar komt nog een maandelijks abonnement van € 29 of € 69 bij.
Klantenbinding
‘De bestaande reserveringsplatforms, zoals Iens en OpenTable, hebben zich de afgelopen jaren ingespannen om nieuwe gasten voor restaurants te vinden. Daar zijn veel horecaondernemers blij mee. Maar we kregen als branchevereniging steeds meer klachten van restaurateurs over de groeiende macht van reserveringsplatforms. De kosten stijgen ieder jaar en bestaande platforms zijn niet bereid klantgegevens met restaurateurs te delen. Daarom is dit wat mij betreft hét moment om als horeca met elkaar weer de regie te pakken’, stelt KHN-voorzitter Robèr Willemsen. Tegenover NOS vult persvoorlichter Bernadert Naber aan: ‘Restaurants krijgen niet het e-mailadres van mensen die via Iens reserveren, waardoor ze via die weg niet aan klantenbinding kunnen doen. BookDinners is een antwoord op de klachten van restaurants.’
Gezonde concurrentie
In 2015 werd Iens gekocht door het Amerikaanse bedrijf Tripadvisor. En in 2016 nam datzelfde bedrijf de enige grote concurrent op de reserveringsmarkt, Couverts, over van RTL. ‘Wij hebben in tegenstelling tot Iens geen winstoogmerk. De 15 euro die wij vragen is puur om de site in de lucht te houden en te verbeteren en voor wat marketing’, aldus Naber.
Iens, waaraan 22.000 restaurants zijn gelieerd, laat weten de nieuwe concurrent alle goeds toe te wensen. ‘We wensen hen veel succes met het lanceren van het platform’, zegt marketingmanager Glenda Caradonna. ‘Concurrentie is gezond, je houdt elkaar scherp. Wij geloven erg in ons eigen product.’
De KHN denkt ook na over het starten van een bestelsite, uit onvrede over de macht van Thuisbezorgd.nl. Bij dit platform is de commissie per 1 januari verhoogd van 12 naar 13 procent per bestelling.