Zalando integreert robots in magazijn
Online retailer Zalando neemt zijn volgende stap in automatisering door het nemen van een meerderheidsbelang in Magazino. Laatstgenoemd bedrijf produceert robots die worden ingezet in magazijnen, waardoor de orders van klanten sneller worden verwerkt.
De investering in dit bedrijf kan leiden tot meer automatisering van het samenstellen van orders van klanten. Deze investering in de toekomst kost Zalando ongeveer twintig miljoen euro. De Duitse startup Magazino produceert distributierobots voor magazijnen. Deze ‘TORU’ is een robot die via de koppeling met het systeem van een retailer weet welke producten waar staan in een magazijn. Het bedrijf introduceert de robot ‘als compagnon voor de werknemer in de distributiecentra’. De TORU wordt getracht de medewerker het werk sneller en efficiënter te laten doen.
De voorganger
Bol.com ging Zalando voor met diens zogeheten fulfilmentcenter. Hier worden door middel van honderden meters lopende band orders snel verwerkt en deze verwerking geautomatiseerd. Deze retailer zette recentelijk een samenwerking op met PostNL.
Onlangs toonde onderzoek van Pegasystems aan dat medewerkers niet vrezen voor een robotcollega op de werkvloer. 88 procent van de respondenten gaf aan geen moeite te hebben met deze geautomatiseerde collega’s.