Albert Heijn introduceert langzame kassa
Voor klanten die behoefte hebben aan extra sociaal contact doet supermarkt Albert Heijn een proef, genaamd de ‘rustig-aan-kassa’. Het initiatief is onlangs gestart in een aantal vestigingen, waaronder één in Voorhout.
Om het enthousasme en de motivatie van caissières te behouden én ze een boost te geven middels de positieve reacties, wisselen de medewerkers elkaar af. De insteek is voornamelijk gericht op ouderen, maar ook jongeren maken gebruik van het initiatief.
Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling aan de Erasmus Universiteit, verklaart tegenover EditieNL dat Albert Heijn inhaakt op de wens van klanten om ook sociaal contact te hebben in de supermarkt. Volgens Molenaar is deze insteek niet louter van belang voor ouderen. ‘Voor alleenstaanden, mensen die thuis werken of ouders die thuis hun kinderen opvoeden, is de supermarkt een goede plek voor sociaal contact. Ze willen daar de tijd voor nemen en niet met een paar minuten weer buiten staan.’