AMC stelt social media-ambassadeurs aan
Het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam is onlangs begonnen met een nieuwe marketingvorm, waarin 45 verpleegkundigen via social media een kijkje bieden achter de schermen van het ziekenhuis.
De werknemers plaatsen berichten, foto’s en filmpjes over de inhoud van hun werk op Instagram, Twitter, YouTube, Facebook en LinkedIn. Hiermee wil de organisatie het ziekenhuis profileren als werkgever. Via de kanalen willen de verpleegkundigen ook een realistische beeldvorming tot stand brengen, wat het imago van het ziekenhuis moet opkrikken.
Privacyvraagstuk
De social media-ambassadeurs worden zo vrij mogelijk gelaten. Echter is privacy een gevoelig onderwerp binnen het ziekenhuis. HR-adviseur Rutger Bolwijn vertelde recentelijk aan de Volkskrant dat deze aanpak spannend is voor het medisch centrum. ‘We moeten zorgvuldig omgaan met de privacy van de patiënten. Maar we hebben ook veel enthousiaste medewerkers die graag iets willen vertellen over hun werk. Dat dit nu kan, is pure winst.’ Het initiatief moet er tevens voor zorgen dat er meer vacatures worden ingevuld.