Paspoortrobot voor snellere afwikkeling
Burgers in de gemeente Amsterdam worden sinds kort sneller geholpen bij de aanvraag van een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Doordat er een softwarerobot in het aanvraagproces is geïntegreerd, krijgen burgers een sms-bericht zodra het document kan worden afgehaald.
Pegamento heeft voor deze nieuwe optie een softwarerobot ontwikkeld, die het werk volledig geautomatiseerd uitvoert. Amsterdam verwacht de robot breed in te zetten: uiteindelijk moeten er middels de software in totaal ongeveer 150.000 berichten per jaar worden verstuurd.
Procesautomatisering
De softwarerobot moet in actie komen zodra het document arriveert bij het loket. Zodra deze zijn afgegeven herkent de robot het document en checkt hij of de inwoner een sms wil ontvangen. Vervolgens kijkt de bot naar de activiteit rondom het loket, om een passend tijdstip uit te kiezen voor de ontvanger om het document op te halen. Dit zodat inwoners van de gemeente minder lang hoeven te wachten in de rij. Aansluitend krijgt de burger in kwestie een sms-bericht met het gekozen tijdstip.
‘In de praktijk ontvangen zij [de burgers, red.] nu ook eerder hun paspoort, ID of rijbewijs. En door het koppelen van onze trafficsystematiek hebben we ervoor gezorgd dat burgers […] voor het ophalen van deze documenten vrijwel geen wachttijd meer zullen hebben’, licht Robert Dijkhuis, manager Operations bij de Gemeente Amsterdam, toe. De gemeente is begin deze maand begonnen met het inzetten van de paspoortrobot.