Oracle: mankement in producent-klantconnectie
Een derde van de onderzochte producenten zet zogenaamde Industry 4.0-technologieën in, die moeten zorgen voor een grotere klantconnectie. Onderlinge communicatie, transparantie en decentralisatie worden volgens Oracle nog te weinig ingezet.
Voor het onderzoek ondervroeg softwarebedrijf Oracle ruim 700 managers van productiebedrijven uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Arabische Emiraten. Daaruit bleek dat 40 procent van de bedrijven een open uitwisseling van data aanhoudt met leveranciers en distributeurs.
De meerderheid van de producenten heeft geïnvesteerd in nieuwe programma’s die klantverbinding moeten creëren – echter heeft 17 procent van de producenten daadwerkelijk de organisatie omgegooid. Daarbij heeft een kwart van de producenten hierdoor meer inzicht gekregen in klantbehoeften. Van de ondervraagde bedrijven profiteerde daarentegen 82 procent van een digitale aanpak. De Europese cijfers zijn ongeveer gelijk aan de percentages van Chinese producenten.
Klantdata
Volgens Oracle is het wegnemen van interne silo’s een goed begin. Toch moeten bedrijven de digitale aanpak verder uitbreiden tot buiten de organisatie. 'Het gebruik van goede, onderling verbonden cloudsystemen is […] om klant- en sensordata beter in te zetten, om de impact van disruptieve krachten te managen’, aldus Peter Fleischmann, senior sales director Finance & Supply Chain bij Oracle.