Alibaba laat reiziger inchecken met gezicht
Alibaba’s reisplatform Fliggy gaat samenwerken met de Amerikaanse hotelketen Marriott voor een proef in China waarin reizigers middels gezichtsherkenning kunnen inchecken.
Nadat de gasten hun paspoort scannen, wordt er een foto van hun gezicht gemaakt. De bot die deze informatie verwerkt, checkt de identiteit en de boekingsdetails van de reiziger alvorens de sleutel wordt uitgereikt. Volgens de hotelketen zal dit veel tijdwinst als gevolg hebben: het traditionele inchecken duurt minstens drie minuten, waardoor gasten moeten wachten. Gezichtsherkenning moet deze duur terugbrengen naar maximaal een minuut.
Biometrisch inchecken
Lufthansa begon eind maart al met het biometrisch inchecken van reizigers op sommige vluchten vanuit Los Angeles Airport (LAX). Het doel van de pilot is reizigersgemak; de luchtvaartmaatschappij wil het reizigers zo eenvoudig mogelijk maken om in te checken én wil tevens de wachttijd verminderen.