AR-app kalmeert jonge kankerpatiënten
De Amerikaanse Pediatric Brain Tumor Foundation heeft een app uitgebracht die ‘denkbeeldige vrienden’ tot leven wekt in ziekenhuizen en kankerbehandelcentra. De augmented reality-applicatie helpt jonge kankerpatiënten met hun angsten om te gaan.
Een konijn met drie oren staat op het ziekenhuisbed van de 8-jarige Bridgette Czarnecki. Hij wiebelt zijn oor speels en doet zijn gele vlinderdas goed. ‘Je bent sterker dan je denkt’, zegt het konijn tegen het meisje. ‘Ik wou dat ik zo sterk was.’ Een vliegende koe met roze haar verschijnt in de ruimte. ‘Geloof in jezelf’, zegt ze met een tedere stem, al pirouettes makend. ‘Ik doe dat zeker.’ Een vriendelijk ogend groen monster glimlacht en zwaait. ‘Geef nooit op kind. Geef nooit op.’ Al deze karakters maken deel uit van de Imaginay Friend Society. Czarnecki is er blij mee: ‘Deze beestjes maken mij vrolijk.’
Afleiding
Volgens de aanbieders van de AR-app biedt augmented reality een waardevolle afleiding die de fantasie van kinderen aangrijpt en tegelijkertijd hun angsten reduceert. ‘Het is ontzettend zwaar waar deze kinderen en hun families doorheen moeten. Om iets te hebben dat ze laat lachen en een gevoel van controle geeft, brengt echt wat teweeg’, meent dr. Mark Krieger, hoofd neurochirurgie van het Children’s Hospital Los Angeles.
Kathleen Chen van het Baylor College of Medicine vult aan: ‘Veel kinderen zijn onbekend met VR en AR omdat het zulke nieuwe technologieën zijn. Daarom spreken ze ook direct tot de verbeelding en leiden ze zeer af. Het minimaliseert iedere focus op de negatieve ervaring die ze daadwerkelijk hebben.’
- Pediatric Brain Tumor Foundation
- ervaring
- beleving
- angstreductie
- AR
- augmented reality
- patiëntgericht