Belgische providers moeten service blijven verlenen
Klanten die hun rekening niet op tijd betalen, mogen volgens de Belgische overheid niet buiten de boot vallen. Het Belgische ministerie van Telecommunicatie pleit ervoor om de consument beter te beschermen en komt met acties.
Alexander de Croo meldt namens het Belgische ministerie van Telecommunicatie dat klanten tot op heden onder druk worden gezet door telecomaanbieders: wanneer de klant niet betaalt, wordt internet en telefonie afgesloten. Vanaf 1 juli jl. moeten telecombedrijven nog steeds diensten blijven bieden aan deze klanten en mogen ze geen extra kosten factureren bij de eerste aanmaning.
Gedwongen service
Bij de eerste schriftelijke waarschuwing bij een klant die (te) laat betalingen afrondt, mag een provider nu geen kosten in rekening brengen. De tweede herinnering mag maximaal €10 kosten. Zelfs wanneer de diensten uiteindelijk worden afgesloten, moeten de providers alsnog service verlenen. Wanneer de Belgische telecomaanbieders de regels niet naleven, moeten alle kosten voor de klanten worden kwijtgescholden.
Noot: voor de België-special in het juninummer van CustomerFirst bevroegen we o.a. Proximus naar diens digitale stappen in klantcontact en lees je meer over de Customer Service Champions van Eneco Belgium.
- customer service
- providers
- Telenet
- telecommunicatie
- klantenservice
- Proximus
- consumentenbescherming
- Alexander de Croo