Employee engagement lessen
Hoewel onderzoek heeft aangetoond dat het betrekken van medewerkers kan bijdragen aan een hogere winstgevendheid, beschikken de meeste organisaties nog altijd niet over een formele engagementstrategie. Forbes pleit ervoor zo’n strategie te bouwen rondom de behoeften van medewerkers.
Het zakentijdschrift komt tot vier waardevolle lessen die je kunt leren van bedrijven die zijn gekomen tot een succesvolle engagementstrategie:
Klantenservice is in de luchtvaartindustrie niet altijd eenvoudig; waar het cabinepersoneel vrijwel geen invloed kan uitoefenen op geannuleerde vluchten en beleidswijzigingen, krijgt het wel geregeld te maken met ontevreden klanten. Zo bezien springt de vriendelijkheid van de medewerkers van Southwest Airlines eruit. Deze vliegtuigmaatschappij introduceerde in januari 2013 een nieuwe bedrijfsvisie en -doel voor zijn medewerkers, gebruikmakend van de kracht van storytelling. Ga voor ‘true employee ownership’.
Heb aandacht voor het harde werk van jouw team(s), ongeacht de grootte van jouw organisatie. Voer bijvoorbeeld een programma in waarbij medewerkers collega’s kunnen nomineren voor erkenning. Deze schijnbaar kleine actie kan een enorme cultuurverandering aanwakkeren.
Een uitgever van lesmateriaal, Wiley Publishing, kampte een paar jaar geleden met een gebrek aan een strategische richting; klanten wisten niet waar ze terecht konden voor servicevragen en problemen werden verschillend afgehandeld op de diverse afdelingen. Het bedrijf lanceerde daarop een social media training voor alle medewerkers om intern het gat van de digitale vaardigheden te dichten en de creatie van een meer consistente customer experience. Deze benadering had niet alleen impact op de klantenservice, maar de uitgever zag ook de medewerkerbetrokkenheid met 90% toenemen. Zet in op teamwork.
Om die zaken aan te pakken die er echt toe doen, is het van groot belang om rechtstreeks feedback van medewerkers te vergaren. Hun inzichten kunnen helpen om het aanwezige onderbuikgevoel te valideren.
- leiderschap
- employee engagement
- klantenservice
- teamwork
- feedback
- empowerment
- bedrijfsvisie
- bevlogenheid
- erkenning
- Southwest Airlines
- medewerkerbetrokkenheid
comments powered by Disqus