Nieuw spraakherkenningssysteem versnelt Singaporese noodhulp
Singapore gaat naar eigen zeggen ’s werelds eerste mixed-lingual spraakherkenningssysteem ontwikkelen, om medewerkers op de alarmcentrale in staat te stellen sneller te reageren op noodverzoeken in de nabije toekomst.
Het systeem, dat zal worden ontwikkeld op het nieuw op te zetten Artificial Intelligence Speech Lab van de staat, moet het unieke vocabulaire van de Singaporezen – inclusief Singapore Engels, Chinees en dialecten – direct omzetten in geschreven informatie. Naar verwachting moet dat de operationele efficiency van de Singapore Civil Defence Force (SCDF) een boost geven.
Elke minuut telt
Het betreffende contactcenter ontvangt op jaarbasis zo’n 200.000 calls voor (nood)assistentie. ‘Zodra een telefoontje binnenkomt moeten onze frontofficemedewerkers eerst enkele vragen stellen om de aard en intensiteit van een casus vast te stellen, om de inzet van geschikte medische noodhulpmiddelen te vereenvoudigen’, licht Daniel Seet, director of operations bij SCDF, de huidige gang van zaken toe. ‘Maar in een noodgeval telt elke minuut. Het nieuwe spraakherkenningssysteem zal, indien succesvol, bijdragen aan het reduceren van de tijd die nodig is om de informatie vast te leggen.’ Als gevolg hiervan kunnen de alarmcentralemedewerkers zich focussen op de interactie met mensen en zich bekommeren om hun vragen of zorgen.
Volgens Li Haizhou, de NLP-expert die dit traject leidt, is een automatisch spraakherkenningssysteem dat een mix van talen in één conversatie momenteel nog niet commercieel beschikbaar. Het trainen van een computersysteem in het herkennen van verschillende talen is volgens hem zeer complex en uitdagend. ‘Onze recente technologische doorbraak is het resultaat van meerdere jaren van onderzoeksinspanningen in Singapore. Deze technologie presteert beter dan de bestaande engines die op dit moment op de markt zijn wat betreft het accuraat herkennen van gesprekken met woorden uit verschillende talen. Het lost een uniek Singaporees probleem op’, stelt hij.
- contactcenter
- assistentie
- klantgericht
- alarmcentrale
- AI
- spraakherkenning
- klantcontact
- noodhulp
- efficiency
- Singapore