Stylingbot als personal shopper?

Stylingbot als personal shopper?
  • 28 augustus 2018
  • Redactie

Voor degenen die moeite hebben om te bepalen welke kleding ze moeten aantrekken of aanschaffen, gloort er hoop aan de horizon: steeds meer modebedrijven werken toe naar technologiegedreven kledingadviezen.

Een redacteur van The Washington Post deed recent een rondgang in deze industrie en stuitte onder meer op Uniqlo. Deze Japanse modeketen beschikt over een chatbot die kledingtips verstrekt op basis van zowel menselijke input, jouw aankoopgeschiedenis en jouw horoscoop. Volgens Rei Inamoto, oprichter van de technologie die Uniqlo toepast, is het essentieel om menselijkheid in de processen in te bedden. ‘Als iemand vraagt ‘Wat moet ik aan?’, dan is diegene op zoek naar een gepersonaliseerd antwoord.’

Algoritmes
Stitch Fix, een online stylingservice waarop je je kunt abonneren, heeft inmiddels circa 3.700 externe stylisten – variërend van ‘huismoeders’ tot fulltime advocaten die zichzelf fashionistas wanen – verzameld om outfits van cliënten te selecteren op basis van salesdata, kunstmatige intelligentie en hun eigen modesmaak. Meredith Dunn, vice president Styling & Client Experience bij dit bedrijf, is logischerwijs enthousiast over de aanpak. ‘Door de jaren heen leren we steeds meer over elke afzonderlijke klant, met als gevolg dat onze algoritmes en stylisten meer accuraat worden. Onze stylisten lezen en verwerken de feedback die we van cliënten krijgen en onze algoritmes nemen die data ook op.’

Amazon mengt zich eveneens in de ‘kledingadviesstrijd’: het techbedrijf huurde in de afgelopen jaren modeontwerpers, fotobewerkers en retailmedewerkers in om vorm te geven aan gepatenteerde software. Daarnaast hebben onderzoekers van Amazon een algoritme ontwikkeld dat afbeeldingen van kleding analyseert en aansluitend vergelijkbare items ontwerpt.

Onpersoonlijk
Het oprukken van stylingsbots kan – uiteraard – niet iedereen bekoren. Een van de criticasters van deze ontwikkeling is Milton Pedraza, ceo van het Amerikaanse onderzoeksbureau Luxury Institute. ‘Algoritmes en one-size-fits-all stylisten houden de kosten laag, maar dat betekent niet dat zij in essentie goede matchmakers zijn of iemands smaak of lifestyle begrijpen. De beschikking over een stylist draait om de creatie van een persoonlijke relatie; dat lukt niet als die ander jou advies geeft vanachter een computer.’ Andrea Alder, die enige tijd voor Amazon werkte op het kledingadviesproject, is evenmin overtuigd: ‘Stel je kiest een jurk boven een broek, dan wil je niet dat het algoritme denkt dat een jurk altijd beter is dan een broek. Maar hoe zorg je er dan voor dat machines snappen dat een specifieke jurk goed past en trendy is, terwijl een broek uit de mode is?’

Bron: The Washington Post









comments powered by Disqus