Keurmerk voor winnen consumentenvertrouwen

Keurmerk voor winnen consumentenvertrouwen
  • 21 september 2018
  • Redactie

Klanten en consumenten moeten meer vertrouwen krijgen in robotisering en kustmatige intelligentie, vindt Deloitte. In samenwerking met The Foundation for Responsible Robotics (FRR) wil het adviesbureau een onafhankelijk keurmerk lanceren en tot een industriestandaard laten uitgroeien.

Uit eerder onderzoek bleek al dat consumentenvertrouwen van groot belang is voor de acceptatie van kunstmatige intelligentie. Hypes en schrikverhalen onder het grote publiek moeten daarom worden voorkomen, volgens Noel Sharkey (mededirecteur van The Foundation for Responsible Robotics). ‘AI en robotics kunnen de maatschappij enorme voordelen opleveren. Als we het goed doen. […] We moeten het publiek een kwaliteitskeurmerk bieden dat hen helpt weloverwogen beslissingen te nemen.’

Afstraffing
Het FRR-gecertificeerde keurmerk heeft als doel om zekerheid te bieden over het ontwerpen en ontwikkelen van AI. Onder het keurmerk valt onder meer: milieubescherming, duurzaamheid, ethisch gedrag en veiligheid. Zo geeft het keurmerk de mogelijkheid aan betrokken partijen om de producenten van AI-toepassingen op de vingers te tikken wanneer er te weinig rekening wordt gehouden met de genoemde onderwerpen waar Deloitte en FRR zich op richt. ‘Door onze kennis en ervaring kunnen we bijdragen aan het creëren van vertrouwen in de keten van producent tot consument’, concludeert Mark Verdonk, partner Emerging Technology namens Deloitte.

comments powered by Disqus