Van caissière naar serviceverlener
Albert Heijn introduceert deze week twee kassaloze AH to go’s in het Amsterdam Medisch Centrum. Klanten kunnen van de nieuwe dienst gebruikmaken door met een tap to go-kaart of Android-app de producten te scannen.
Het weglaten van de kassa’s heeft volgens Jan-Willem Dockheer, directeur van AH to go, geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Medewerkers die voorheen kassa’s bedienden, krijgen een andere functie. ‘Wat verandert, is dat mijn medewerkers midden in de winkel gaan staan en klanten gaan helpen’, aldus Dockheer tegen NOS.
AH vs Amazon
Amazon pionierde begin 2018 met kassaloze winkels. Anders dan bij Amazon, die aankopen registreert middels camera's en sensoren, moeten klanten van de AH tap to go-winkels hun smartphone of de bijbehorende kaart bij het schap houden. Vervolgens wordt het bedrag van de bankrekening afgeschreven.
Albert Heijn kondigt aan statistisch onderzoek te doen naar de gegevens die het nieuwe concept oplevert. Met de klantdata wil het bedrijf beter inzicht krijgen in klantbehoeften en de indirecte feedback vervolgens gebruiken om de fysieke vestigingen en kortingen aan te passen.
De bedoeling van de supermarktgigant is dat de dienst wordt uitgerold over alle 80 AH to go-vestigingen in Nederland.