RobotFirst #17: ‘Voice, daar moeten wij ook iets mee…’
In de Verenigde Staten zijn ze niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, de voice assistants. Volgens Voicebot.ai gebruiken inmiddels 54,4 miljoen Amerikanen een smartspeaker, bijvoorbeeld Amazon Alexa of Google Home. Marktonderzoeksbureau comScore voorspelt daarbij dat consumenten in 2020 voor 50% van hun zoekopdrachten de hulp van voice interfaces zullen inschakelen. Gemiste kans, als je je niet klaarmaakt voor de toekomst en wel gevonden wil worden door je klanten.
Met de komst van de Nederlandstalige versie van Google Assistant zal voice naar verwachting ook in ons land business as usual worden. Verdiep je daarom in de mogelijkheden die voice voor jouw merk kan bieden. Bij de opkomst van de smartphone was de steeds terugkerende vraag van bedrijven: waarom heeft óns bedrijf nog geen app? Het resultaat: apps die identiek waren aan de website en weinig toevoegden. Nu horen we vanuit de board ‘we moeten ook iets met voice!’. Logisch, want voice biedt veel voordelen: efficiency, verbeterde service en consumenteninzichten om de relatie met de klant te versterken. Welke lessen kunnen we leren uit de app-koorts van toen?
Onderzoek als bedrijf eerst waar voice in de customer journey toegevoegde waarde biedt. Door human centered design doorgrond je de behoeftes van mensen voordat je een product ontwerpt. Door je in te leven in de klant, prototypes te maken en te testen, realiseer je relevante producten en services. Daarnaast is inzicht in de technische mogelijkheden belangrijk bij de vertaling naar voice-oplossingen; hoe werkt het zelflerend vermogen? En hoe kun je emotiedetectie toepassen om beter rekening te houden met hoe de gebruiker zich voelt?
Eén ding is zeker: de kansen voor voice als nieuw communicatiekanaal zijn veelbelovend. Niet alleen voor commerciële bedrijven, maar ook voor de gezondheidszorg (denk aan hulp voor ouderen) en toepassingen op de werkvloer. Ga alvast in gesprek met jouw doelgroep en start met experimenteren om erachter te komen hoe voice jouw klantreis verrijken kan.
Kijkend naar de VS zal de ‘voicerevolutie’ ook hier in Nederland snel plaatsvinden. Voice gaat een grote invloed uitoefenen op hoe mensen merken ervaren en hoe ze met producten en services omgaan. Meer kennis hierover doe je op tijdens Open Voice, een serie van (gratis) meetups volledig gericht op het voicekanaal.
Tekst: Marna van Hal, senior marketingcommunicatieadviseur bij Mirabeau.
- UX
- klantcommunicatie
- Google Assistant
- contactkanaal
- voice
- voicerevolutie
- Marna van Hal
- Mirabeau
- RobotFirst