Gemeenten stellen geduld op de proef
Van de 380 gemeenten in Nederland slagen 143 (38%) er niet in e-mails van burgers op tijd te beantwoorden. Dit blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten 2018 van belangenorganisatie Wij Verdienen Beter. 24 gemeenten gaven helemaal niet thuis.
Aan het begin van de onderzoeksperiode van 4 maanden ontvingen alle gemeenten per e-mail (of webformulier) eenzelfde vraag. Gemeenten die na een maand nog niet hadden geantwoord (74 gemeenten) ontvingen diezelfde e-mail nogmaals. 24 gemeenten reageerden helemaal niet. Hoewel deze actuele onderzoeksresultaten laten zien dat 77 gemeenten voor hun burgers onbereikbaar zijn per e-mail, is het goede nieuws dat dit een daling is ten opzichte van 2017 (van 22% naar 20%).
Van de gemeenten die enkel bereikbaar zijn per webformulier, vraagt ruim de helft (58%) om informatie die niet nodig is voor het beantwoorden van een vraag. Te denken valt aan telefoonnummer, adres, sekse en de geboortedatum van de burger die een vraag stelt. Opvallend is ook dat mensen letterlijk heel beperkt de ruimte krijgen om een vraag te stellen. Zo vraagt de gemeente Den Haag zijn inwoners bijvoorbeeld om een vraag te beperken tot 250 tekens, wat nog minder is dan een tweet.