Spraakherkenning doet intrede op werkvloer
IT-afdelingen moeten zich klaarmaken voor de opkomst van spraakherkenning op de werkplek, zegt Gartner. Het onderzoeksbureau voorspelt grootschalige acceptatie van voice-technologie, wat impact gaat hebben op de communicatie tussen werknemers.
‘Consumenten en werknemers hebben steeds meer interactie met elkaar via applicaties, zonder dat er een toetsenbord aan te pas komt’, aldus Matthew Cain, VP en analist bij het onderzoeksbureau. Volgens Gartner moeten bedrijven de digitale transformatie versnellen om te voorkomen dat ze achterblijven. Uit het rapport ‘Hype Cycle for the Digital Workplace 2018’ blijkt dat 38% van de organisaties van plan is om spraakherkenningstechnologie te implementeren of ermee te testen.
Chatbots
Volgens Gartner is er een grote rol weggelegd voor het gebruik van chatbots. Cain: ‘Bedrijven die nog niet zijn begonnen met de implementatie van AI om met klanten en werknemers te communiceren, zouden nu moeten beginnen. Klanten en medewerkers verwachten steeds meer dat conversational interfaces beschikbaar zijn om helpdesk- en klantenservice-problemen aan te pakken.’