Winkel leidt klant om de tuin

Winkel leidt klant om de tuin
  • 25 september 2018
  • Redactie

De van-voorprijzen waar winkels flinke kortingen mee suggereren, kloppen vaak niet. Zo maken 26 van de 40 door de Consumentenbond onderzochte winkels zich schuldig aan prijsmisleiding.

De Consumentenbond peilde voor het onderzoek drie maanden lang de prijscommunicatie van 65 winkels, waaronder supermarkten, drogisterijen, bouwmarkten en webwinkels. Volgens de consumentenorganisatie suggereerden voornamelijk drogisterijen onterecht een prijsvoordeel. Bouwmarkten en supermarkten communiceerden geen valse prijzen aan klanten.

Misleidende webshops
Onder meer Otto en Wehkamp plaatsen gedurende de drie maanden een foutieve voor-prijs op de website. Zo adverteerde Otto volgens de Consumentenbond met een soundbar van €329 euro die werd afgeprijsd naar €189, terwijl het product daarvoor €205 euro kostte op de website. De bond noemt tevens het voorbeeld van fonQ, die niet aan de klant communiceert dat het bij doorgehaalde bedragen om adviesprijzen gaat – niet om voor-prijzen.

Na het publiceren van de onderzoeksresultaten beloven de meeste webshops beterschap en zeggen de prijzen op hun website aan te passen.




comments powered by Disqus