Smint snuffelt aan neuromarketing
Pepermuntfabrikant Smint is een samenwerking aangegaan met neuromarketingbureau Neurensics om te komen tot de meest optimale commercial.
Door middel van fMRI-scans zijn allereerst de associaties ten opzichte van het merk in kaart gebracht. Aansluitend is gekeken welke associaties zorgen voor de acquisitie van nieuwe klanten en welke associaties bijdragen aan loyaliteit. Hieruit zijn vier drivers komen bovendrijven die het belangrijkst zijn voor de groei van Smint.
Onbewust
‘Neuromarketing is erop gericht om te onderzoeken hoe mensen onbewust reageren op signalen’, legt onderzoeker Walter Limpens van Neurensics uit. ‘In deze Smint-case hebben we onderzocht hoe mensen reageren op de commercials van de aanbieder. Daar kun je heel nuttige learnings uithalen in relatie tot de vier drivers van het merk.’ Voor Limpens is nu ook duidelijk geworden dat de oude commercial van de pepermuntfabrikant, die zich in de trein afspeelt (zie hieronder), aanhaakte bij twee van de vier drivers. ‘Echter scoorde die minder goed op de onderdelen fris gevoel en zelfvertrouwen. Als je dat constateert, kun je dat ook in de volgende commercial verbeteren.’