Voice boeit bedrijfsleven mondjesmaat
Nederlandse werknemers zijn zeer gematigd over de introductie van slimme spraaktechnologie op de werkvloer en verwachten dat een zakelijke voice-doorbraak nog ver weg is. Dat blijkt uit onderzoek dat PanelWizard in opdracht van het Delftse technologiebedrijf TJIP hield onder 1.000 Nederlandse werknemers.
De actuele uitkomsten maken duidelijk dat Nederlanders zeer gematigd optimistisch zijn over de introductie van voice-assistenten in kantooromgevingen. Slechts 21% van de respondenten is positief over de technologie. De overige enquêtedeelnemers zijn negatief (18,6%), neutraal (26,8%) of hebben geen mening (33,6%). Geluidsoverlast (34%) op de werkvloer wordt aangemerkt als belangrijkste negatieve punt van voice-assistenten. Verder heeft 43,1 % van de ondervraagde Nederlanders geen idee of zijn bedrijf ooit gebruik gaat maken van voice-robots en 30,7 % stelt dat dergelijke technologie in zijn bedrijfstak zelfs nooit gebruikt zal gaan worden.
Klantcommunicatie
De onderzoekers vroegen ook voor welke taken werknemers voice-assistenten eventueel in zouden zetten. Kennisvragen beantwoorden als alternatief voor Google (31,6%), agendabeheer (31,7%) en actuele informatie opzoeken (31,3%) scoorden daarbij het hoogst. Met name complexere taken als planningen opstellen (14,4%), communiceren met klanten (14,3%) en complexere berekeningen maken (16,7%) scoorden minder goed.
In algemene zin verwachten de respondenten dat een doorbraak van spraaktechnologie nog ver weg is. Van de respondenten die wel menen dat er gebruik gemaakt gaat worden van voice-technologie, schat 7,9% dat dit nog zeker 10 jaar duurt en 7,1% nog zeker vijf jaar. Tegelijkertijd gebruikt ruim een kwart voice-assistenten als Siri, Alexa of Google Assistant privé wél wekelijks, en 14,9 % zelfs dagelijks.
- spraaktechnologie
- TJIP
- Google Assistant
- Alexa
- tech
- voice-assistent
- onderzoek
- voice
- Siri
- voice-robots