Meander scoort met digitale patiëntvoorlichting
Patiënten prijzen het Meander Medisch Centrum in Amersfoort om een pilot met digitale informatievoorziening. Uit de evaluatie blijkt dat patiënten de nieuwe manier van voorlichting beoordelen met een 8,6.
Tijdens de Amersfoortse pilot werden circa 500 patiënten op de orthopedische afdeling in aanloop naar een (mogelijke) operatie via video’s, animaties en surveys digitaal geïnformeerd. Deze digitale patiëntvoorlichting sluit aan op de patiëntbehoefte: volgens de uitkomsten van de evaluatie geven bijna alle patiënten aan deze communicatievorm prettig te vinden.
Digitale voorlichting = hoge tevredenheid
De zorginformatie wordt via het softwaresysteem Medify voor, tijdens of na de medische ingreep aangeboden. Door de voorlichting via beeld en vooraf ingevulde vragenlijsten, worden patiënten volgens Meander effectiever geholpen. Chirurg Robert Gaasbeek over het systeem: ‘Ik verwacht dat het aanbieden van digitale voorlichting de kwaliteit van de patiëntinformatie zal verbeteren en daarmee ook de patiënttevredenheid.’
- patiënttevredenheid
- patiëntvoorlichting
- patiëntervaring
- informatievoorziening
- Meander
- voorlichting
- digitalisering
- digitaal