Leiderschapspersona’s in de Vierde Industriële Revolutie

Leiderschapspersona’s in de Vierde Industriële Revolutie
  • 21 januari 2019
  • Redactie

Hoewel we ons nog in een vroeg stadium van de Vierde Industriële Revolutie bevinden, stelt Deloitte Global vast – op basis van onderzoek onder ruim 2.000 C-suite leidinggevenden uit 19 landen – dat er vier typen leiders zijn te onderscheiden die snel succes zullen boeken.

  1. Social Supers
    Deze leiders hebben ontdekt hoe ze ‘goed doen door goed te doen’, door het aanboren van nieuwe inkomstenstromen middels sociaal of milieubewuste producten of diensten. Social Supers zien sociale initiatieven als fundamenteel onderdeel van hun businessmodellen ten tijde van Industry 4.0; zij investeren graag in nieuwe technologieën om markten te ontwrichten en bereiden hun werknemers beter voor op de toekomst.
  2. Data-driven Decisives
    Een methodische, datagedreven aanpak ten behoeve van strategische ontwikkeling geeft deze groep leiders zelfvertrouwen. Besluitvorming op basis van data-inzichten betaalt zich uit: bijna de helft van de organisaties geleid door Data-driven Decisives resulteerde in een omzetgroei van vijf procent of hoger.
  3. Disruption Drivers
    Leiddinggevenden die investeren in technologie met het oog op het opschroeven van hun markten – en die technologie-investeringen hebben gedaan die de beoogde businessresultaten hebben gerealiseerd of overtroffen – zijn omgedoopt tot Disruption Drivers. Zij houden er een meer holistische benadering op na in hun besluitvorming, waaronder duidelijke processen kunnen worden verstaan.
  4. Talent Champions
    Leiders die vergevorderd zijn in het voorbereiden van hun workforces op de toekomst, worden Talent Champions genoemd. Zij hebben sterk het gevoel te weten welke sets aan vaardigheden hun organisatie nodig heeft om zich goed staande te houden in een concurrerende markt. Ondanks hun zelfvertrouwen zijn ze niet zelfvoldaan en afwachtend, maar trainen ze hun medewerkers (pro)actief en intensief.
comments powered by Disqus