Robotwerknemers massaal de laan uitgestuurd
De hoteldirectie van ‘The Henn na’ in het Japanse Nagasaki heeft in een aantal jaren ruim de helft van zijn robotmedewerkers van hun functie ontheven. De robots bleken minder efficiënt dan gedacht; de automatisering vereiste juist meer menselijk werk.
Het Japanse servicehotel werd in 2015 geopend met 80 robots, wat later uitbreidde met 243 exemplaren. Het aantal is inmiddels weer teruggeschroefd tot de helft hiervan. Het hotel wordt grotendeels gerund door robots die in allerlei soorten en maten actief zijn. Het doel van de automatisering was het terugdringen van personeelskosten. Het gevolg was echter het tegenovergestelde: de robots bleken niet efficiënt, waardoor er juist meer menselijke arbeid nodig was om de ‘fouten’ van de robots te corrigeren. De hotelgasten ervaren de robots namelijk als vervelend: regelmatig worden vragen niet goed begrepen of blijken de robots verkeerd ingesteld.
Soorten en maten
Niet alleen de receptionisten zijn computergestuurd, maar krijgen bezoekers ook roomservice van een machine, zijn er robots die alle bagage dragen en kondigt een andere gadget aan wat er op het ontbijtmenu staat en bijvoorbeeld welke evenementen er zijn. The Henn na wil de robotisering uiteindelijk uitbreiden met meerdere functies, zoals gezichtsherkenning.