Bruggen slaan tussen patiënt en arts

Bruggen slaan tussen patiënt en arts
  • 15 januari 2019
  • Redactie

Amsterdam UMC zet zich met Nictiz en ChipSoft in voor een beter communicatiesysteem tussen arts en patiënt. Voor het begrijpelijk maken van patiëntendossiers moet het terminologiesysteem worden hervormd tot een patiëntvriendelijk stelsel.

De vraag naar de hervorming komt voort uit het recht dat patiënten hun gegevens kunnen inzien in het elektronisch patiëntendossier. Artsen gebruiken voornamelijk medisch jargon, wat de meeste patiënten niet kunnen volgen. AMC-onderzoeker en softwareontwikkelaar Hugo van Mens stelt dat onbegrijpelijke taal makkelijk aanleiding kan geven tot misverstanden of angst bij de patiënt.

Van jargon naar begrijpelijk
Het nieuwe communicatiesysteem slaat een brug tussen het medische jargon waar de arts gebruik van maakt en begrijpelijke taal voor de patiënt. Zodra een patiënt zich verdiept in het patiëntendossier, zorgt de software voor een begrijpelijke synoniem of een eenvoudige omschrijving van de term. Volgens Van Mens slaat de software tevens bruggen voor een betere arts-patiëntbinding. Wanneer patiënten bijvoorbeeld opzien voor het bezoek aan een arts of worden overvallen door een diagnose, kan het zijn dat zijn dat de informatie niet goed overkomt. ‘Uit onderzoek blijkt dat patiënten meer therapietrouw vertonen als zij beter geïnformeerd zijn’, concludeert de onderzoeker.


comments powered by Disqus