Verplichte serviceboost voor energieboer
De Britse energieleverancier Economy Energy is verboden nieuwe klanten aan te nemen voordat het zijn eigen klantenservice heeft verbeterd. Dat heeft Ofgem, regulator van de gas- en elektriciteitsmarkt in Groot-Brittannië, bepaald.
De ban zal de komende drie maanden worden gehandhaafd, zodat Economy Energy de gelegenheid krijgt om zijn klantcontactprocedures aan te scherpen. Ook moet het bedrijf facturerings- en betalingsfouten adresseren, plus restituties aan klanten tijdig afhandelen. In een reactie gaf de energieleverancier te kennen teleurgesteld te zijn in de ban door Ofgem, maar dat er volledig zal worden meegewerkt met de overheidsregulator.
Mochten klantenserviceverbeteringen uitblijven, dan kan de duur van de ban worden verlengd of de licentie van Economy Energy – dat 244.000 klanten heeft – worden ingetrokken. ‘Alle leveranciers zijn verplicht hun klanten eerlijk te behandelen. Doen ze dat niet, dan zal Ofgem de noodzakelijke maatregelen nemen om leveranciers te bewegen hun gedrag te veranderen en om meer klantenleed te voorkomen’, aldus Anthony Pygram, directeur van de betreffende regulator.