Medisch Spectrum Twente doekt KCC op
Het Klanten Contact Centrum van MST, topklinisch ziekenhuis in Twente, wordt per 1 maart opgeheven ‘omdat het niet functioneerde’. Dat meldt Tubantia.
De nieuw aangekondigde reorganisatie zorgt voor boosheid bij de 35 medewerkers van het KCC, dat in 2015 door het MST is opgericht. Tijdelijke contracten worden niet verlengd en het overige personeel moet maar afwachten waar het terecht komt, schrijft het genoemde medium vandaag. Insteek was om één centraal punt vorm te geven waar alle telefoontjes van patiënten zouden binnenkomen. Dat zou veel efficiënter zijn dan telefonistes in te zetten bij elke afzonderlijke polikliniek. Het KCC van Medisch Spectrum Twente moest alle algemene vragen en vragen over bijvoorbeeld afspraken afhandelen: alleen medisch-inhoudelijke vragen werden nog doorgezet naar de poli’s.
Onduidelijkheid
De werkelijke situatie liep echter anders. Tubantia tekent op dat het vanaf het begin een drama was. Er waren uiteindelijk 18 poliklinieken aangesloten op het KCC en de medewerksters werden geacht de meeste vragen zelf te kunnen afhandelen. Maar dat bleek in de praktijk niet zo te zijn: er kwamen veel te vaak specifieke medische vragen van patiënten binnen waarvoor moest worden doorverbonden met de juiste afdeling – alleen was voor het KCC regelmatig niet duidelijk wie het juiste aanspreekpunt was. ‘Ik kreeg op de poli vaak mensen aan de lijn die woedend waren omdat ze al drie keer waren doorverbonden. En dan moest ik ze eerst kalmeren voordat we aan de eigenlijke vraag toekwamen’, vertelt een medewerkster aan Tabantia.
Het personeel werd voor Kerst 2018 al ingelicht over de opheffing van het Klanten Contact Centrum, waarna de eerste poliklinieken de taken weer zelf zijn gaan oppakken. 13 van de 35 medewerkers hadden een tijdelijk contract dat niet is verlengd. De overige 22 medewerkers waren na eerdere reorganisaties al via een herplaatsingstraject bij het KCC terecht gekomen. Ze moeten afwachten waar ze nu terechtkomen. Een plek binnen het ziekenhuis is niet bij voorbaat gegarandeerd, leert een toelichting van woordvoerster Moniek Bluyssen van het topklinisch ziekenhuis: ‘We spannen ons ervoor in om het merendeel van de medewerkers een nieuwe werkplek te bieden binnen de poliklinieken of elders in de organisatie. We begeleiden iedereen zorgvuldig naar die nieuwe werkplek, ook als dat onverhoopt buiten het MST is.’
Saillant: begin deze maand werd het Medisch Spectrum Twente nog uitgeroepen tot ‘topwerkgever’ door het Top Employer Institute.
- KCC
- Medisch Spectrum Twente
- MST
- Klanten Contact Centrum
- topklinisch ziekenhuis
- patiëntcontact
- tijdelijke contracten
- stoppen
- opheffen