Purpose is de wens

Purpose is de wens
  • 25 februari 2019
  • Redactie

Hoe sterker de purpose van een organisatie, hoe meer deze een inspirerend effect heeft op medewerkers. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie van de Inspirerende 40 naar inspiratiewaarde van organisaties. Bijna 1.500 Nederlandse werknemers namen deel aan het door Synergie uitgevoerde onderzoek.

De jongste resultaten laten zien dat de helft van werkend Nederland de eigen organisatie inspirerend vindt. 55-plussers werken het meest geïnspireerd (73%) en 36-jarigen het minst (31%). Werknemers vinden hun werkgever inspirerend als er sprake is van een hoge maatschappelijke betrokkenheid, ook wel purpose genoemd. Volgens de onderzoekers heeft inspiratie een grote invloed op de effectiviteit van medewerkers, de impact van leiderschap en de aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt. Inspirerende organisaties profiteren daarmee van een hogere betrokkenheid, bevlogenheid en effectiviteit van medewerkers.

Authenticiteit
Laagopgeleiden blijken significant meer geïnspireerd (61%) dan hoogopgeleiden (42%). De eerste groep lijkt meer trots te voelen, terwijl hoogopgeleide medewerkers (hbo beperkt, wo aanmerkelijk) dat gevoel minder ervaren. Opvallend is dat mensen met een lagere opleiding, maar met een bovengemiddeld inkomen, het meest geïnspireerd zijn. Of mensen fulltime of parttime werken, heeft geen invloed op de mate van inspiratie.

‘Inspiratie klinkt wellicht als een modewoord of lijkt ongrijpbaar, maar het is in de huidige economie onmisbaar om succesvol te zijn en impact te maken op de maatschappij, omgeving en organisatie’, stelt Joris van Zoelen, organisatiestrateeg bij Synergie. ‘Het goede nieuws is dat iedere bestuurder of ceo kan werken aan de inspiratiewaarde, mits de visie en purpose authentiek zijn’, besluit hij.




comments powered by Disqus