Chatbot versus telemarketeer

Chatbot versus telemarketeer
  • 20 maart 2019

Alibaba is bezig met de ontwikkeling van een slimme virtuele assistent die telefonische oproepen van telemarketeers afhandelt voor consumenten. Tijdens cold calling-gesprekken kan de chatbot communiceren als een ‘echt persoon’, aldus de Chinese e-commercegigant.

Het idee voor een dergelijke robot begon bij een firewall voor het team van Alibaba’s A.I. Labs, om hinderlijke oproepen tijdens vergaderingen te voorkomen. Inmiddels is er een bot geboren die ruim een minuut over verzekeringen, leningen en onroerend goed kan uitweiden tegenover telemarketeers, om zo de consument te ontzorgen.

Deep learning
Om de dialoog tussen mens en machine te bewerkstelligen, maakt de bot gebruik van algoritmen voor deep learning, gebaseerd op een breed scala aan algemene kennis- en spraakverwerkingstechnieken. Uiteindelijk moet elke bot zo’n 5.000 telefonische contactmomenten per dag afhandelen. Alibaba licht toe dat de chatbot zich tot dusver in de testfase bevindt. Tegen het einde van 2019 vindt naar verluidt de officiële lancering plaats.

Bot vangt bot?
Of de robot in Nederland wel of geen bot gaat vangen, valt te betwisten. De Consumentenbond pleitte in februari jl. voor een totaalverbod op telefonische verkoop. Ook staatssecretaris Mona Keijzer stelde voor om ongevraagde telemarketing te verbieden: ‘Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten zich hieraan ergert’.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link