Deloitte: millennials verliezen massaal vertrouwen
Uit het recent verschenen grootschalige onderzoek ‘Global Millennial Survey’ blijkt dat de millennial steeds pessimistischer wordt – als klant en als werknemer. Dat leidt tot acties: 38% van hen heeft de band met een bedrijf beëindigd omdat deze een slechte impact zou hebben op de samenleving.
Deloitte ondervroeg voor het onderzoek 13.416 millennials uit 42 landen. De resultaten tonen aan dat het vertrouwen in het bedrijfsleven keldert: in 2018 zei 61% van de millennials nog dat een bedrijf een positief effect heeft op de samenleving. Het percentage is dit jaar gezakt tot 55%. De organisatie waarschuwt dat bedrijven hard moeten werken om het vertrouwen van deze generatie te winnen: bijna de helft van deze respondenten gaat een zakelijke relatie aan met een bedrijf waarvan ze denken dat deze een positieve impact heeft op de maatschappij
Op de werkvloer
Ontwikkeling blijkt belangrijk voor de millennial-medewerker: 35% van de respondenten zegt de werkgever te willen verlaten door te weinig vooruitgang in de functie en op persoonlijk gebied. Voor 3 op de 10 millennials is dit doordat ze zich niet gewaardeerd voelen in het bedrijf, voor 1 op de 5 respondenten telt een slechte werk-privé balans als de grootste reden om het werknest te verlaten. Maar ook is een cultuur van belang: 15 procent vindt dit een doorslaggevende factor om te vertrekken.
Er is volgens de onderzoekers een sterke correlatie te zien tussen millennials die van plan zijn om op hun huidige werkplek te blijven en de millennials die zeggen dat hun werkgever het best presteert op diversiteit en inclusie. ‘Om jonge werknemers aan te trekken en te behouden, moeten bedrijven hun diversiteitsinitatieven versterken, nieuwe manieren vinden voor de invulling van sociale impact en zich concentreren op de training van talent’, luidt het devies van Michele Parmelee, Global Chief Talent Officer bij Deloitte.
- medewerkersgericht
- werk-privé balans
- bedrijfscultuur
- millennials
- Deloitte
- Global Millennial Survey
- impact
- organisatiecultuur