112-app blijkt verspilde moeite
De Nederlandse politie besteedde in de afgelopen jaren € 400.000 aan de ontwikkeling van een 112-app die anno 2019 nutteloos blijkt te zijn. Inmiddels wordt er door het ministerie naar gekeken om de app een servicedoel te geven.
De app-ontwikkeling werd in 2016 gestart in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het doel van de app was het achterhalen van de locatie van burgers die 112 bellen. Anno 2019 wordt de locatie van elke beller van het alarmnummer bekend, wat de app overbodig maakt. Onderzoeksorganisatie TNO waarschuwde toentertijd al dat burgers naar alle waarschijnlijkheid geen app gebruiken wanneer er sprake is van een noodsituatie.
Overheidsdigitalisering
Er klinken meerdere geluiden omtrent de digitaliseringsslagen die de nationale politie de laatste jaren maakt. Zo bleek de politie in 2017 telefonisch slecht bereikbaar te zijn, maar scoorde politie-chatbot Wout begin dit jaar ruim een voldoende onder burgers. Ook bleek rond die tijd dat het AI-experiment van de Nationale Politie positief verloopt.
- digitalisering
- AI
- burgergericht
- app
- service
- experiment
- burgertevredenheid
- burgerbetrokkenheid
- politie
- burgercontact
- Nationaal Politielab AI