Neppatiënt onderschept
ZorgKaartNederland komt met een nieuwe manier om nepreviews in de zorg op te sporen. De beoordeling van een ziekenhuis-, kliniek-, of praktijkbezoek wordt nu ook vooraf gecontroleerd op echtheid.
Volgens eigenaar van de ervaringswebsite, Patiëntenfederatie Nederland, komen de ratings niet zomaar op de website terecht. Vooraf wordt gecontroleerd of de beoordeling niet door een zorgverlening zelf is geplaatst of het om een patiënt gaat die meerdere reacties op één zorgbezoek geeft.
Positieve proef
De nieuwe aanpak komt voort uit een proef van ZorgkaartNederland en vier ziekenhuizen die in 2018 is gestart. Tijdens het experiment krijgen patiënten van hun ziekenhuis na het bezoek middels een persoonlijke e-mail de vraag om het consult te beoordelen. Op de website wordt deze review middels een groen label gemarkeerd als geverifieerd. De nieuwe manier om feedback te verzamelen bracht in een korte tijd circa 4.000 nieuwe waarderingen op.
Patiëntenfederatie Nederland geeft te kennen dankzij de positieve resultaten door te gaan met de proef en de benadering aan te bieden aan andere ziekenhuizen.
- klantreview
- patiëntreviews
- feedbackloop
- klantbeoordeling
- Patiëntenfederatie
- ZorgkaartNederland
- ratings
- review