Nederland digitaliseert – versie 2.0
Kunstmatige intelligentie, de digitale overheid, connectiviteit, digitale weerbaarheid: slechts een greep uit de punten waar het kabinet zich de komende jaren mee bezig wil gaan houden. De plannen staan beschreven in de Nederlandse Digitaliseringsstrategie 2.0, die het kabinet onlangs publiceerde.
Het kabinet kwam vorig jaar met de eerste versie van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie, waarin drie punten centraal stonden en ‘balans’ het kernwoord was. Inmiddels is het plan geüpdatet naar een uitgebreidere variant met een grotere hoeveelheid aan concrete prioriteiten. De investering in kunstmatige intelligentie is één van deze prio’s: ons land moet volgens het kabinet een verschil gaan maken op het gebied van artificial intelligence – algoritmes moeten helpen om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan.
Overheid en burger - digitaal of persoonlijk contact?
NL DIGIbeter werd rond dezelfde tijd gelanceerd als de Nederlandse Digitaliseringsstrategie 1.0. In deze ‘Agenda Digitale Overheid’ staat beschreven dat de overheid digitale kansen beter wil gaan benutten om dienstverlening slimmer aan te pakken. Onder meer digitaal mindervaardigen worden betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe dienstverlening. In de tweede versie van de strategie staat beschreven dat de overheid toegankelijker, persoonlijker en begrijpelijker moet worden. Hier blijkt grote behoefte aan te zijn: burgers snakken naar persoonlijk contact.
Tevens gaat het kabinet extra aandacht schenken aan de privacy en de digitale weerbaarheid van burgers. Digitaal moet parallel lopen aan veiligheid, wil het kabinet. Nu wordt gewaarschuwd voor een onbalans tussen veiligheid, vrijheid en economische groei en de verregaande digitalisering.
Het volledige digitaliseringsrapport is hier te vinden.
- rapport
- AI
- digitaal
- digitale weerbaarheid
- artificial intelligence
- persoonlijk contact
- digitalisering
- privacy
- algoritmes
- kunstmatige intelligentie
- dienstverlening
- Nederlandse Digitaliseringsstrategie