Nieuwe stap op PGO-ladder

Nieuwe stap op PGO-ladder
  • 4 juli 2019
  • Redactie

Patiëntbehoeften omtrent digitale omgevingen komen overeen met de wens van PGO-leveranciers. Onderwerpen als online contact met de zorgverlener, selfservice en goede gegevensuitwisseling zijn voor beide partijen van belang.

Uit een recente analyse van Patiëntenfederatie Nederland komen zes onderwerpen die zowel de leverancier als de patiënt als cruciaal achten voor de invulling van een persoonlijke gezondheidsomgeving: medicatie, online contact en gegevensuitwisseling met de zorgverlener, afspraken plannen, zelfmanagement en het vergelijken met anderen. ‘De uitkomsten geven vertrouwen voor de verdere ontwikkeling van PGO’s’, aldus de federatie. Van de gezondheidsomgevingen kan iedere Nederlander de komende jaren kosteloos gebruikmaken.

Geen contactmogelijkheden in PGO
Patiëntcommunicatie onderling wordt door de leverancier belangrijker gevonden dan door de patiënt zelf, wat kan worden verklaard door de grote hoeveelheid aan contactmogelijkheden die patiënten hebben. Daarbij wordt de user experience niet door de uiteindelijke gebruiker genoemd. Een kanttekening van de Patiëntenfederatie: ‘Dat betekent niet dat patiënten het niet belangrijk vinden. Zij vinden dit meer een voorwaarde van een PGO dan een functionaliteit.’


comments powered by Disqus