Ballenbakbeleving voor volwassenen
De leeftijdsgrens van IKEA's Småland ligt al jaren op 9 jaar. De Zweedse woongigant in Groningen maakt daar binnenkort korte metten mee: in september wordt het ook voor volwassenen mogelijk om hun ballenbakbelevingen op te frissen.
De Groningse vestiging wordt op het moment verbouwd voor de heropening in het najaar. Om PAX-fans op de hoogte te houden, hield de organisatie meerdere vlogs bij van de opknapbeurt. Veel klanten reageerden behoefte te hebben aan een ballenbak voor volwassenen. IKEA besloot gehoor te geven aan de klantfeedback en begon met de bouw aan 'Småland 9+'. De ballenbak is speciaal ontworpen voor volwassen bezoekers, met afmetingen van zo’n 70 m² en gevuld met ongeveer tienduizend ballen.
Onderscheidend in beleving
In mei werd de meubelgigant geprezen door Crossmarks en Synergie: consumentenonderzoek wees uit dat IKEA het verschil in inspiratie en consumentenbeleving maakt door emotie toe te voegen aan de klantreis. Een grote rol voor de fysieke winkelomgeving van de keten: 'Zodra je de draaideuren door bent, kom je terecht in ‘IKEA-land’.'
Update (5/8/2019)
De enorme ballenbak voor volwassenen gaat tóch niet door, laat IKEA Groningen weten. Het bedrijf denkt dat er zoveel mensen op af zullen komen dat ze de veiligheid niet meer kunnen garanderen. 'We zijn enorm gevleid door de grote animo die er was voor de ballenbak', aldus een woordvoerder. 'Het is groots opgepakt en veel gedeeld op social media. Hierdoor verwachten we een massale toeloop van enthousiaste fans. We hebben toen moeten constateren dat we de veiligheid niet kunnen garanderen.'
Beeld: IKEA
- klantreis
- IKEA
- customer experience
- consumentenbeleving
- klantbeleving
- customer journey
- klantfeedback
- CX