Slim shoppen in de lift
Het enthousiasme onder Amerikaanse klanten om aankopen te doen via AR en smart speakers wordt steeds groter. Recent onderzoek van GfK laat zien dat circa een kwart van de consumenten van plan is volgend jaar te shoppen middels slimme technologieën.
Uit Gfk’s FutureBuy-rapport blijkt dat driekwart van de Amerikaanse consumenten bekend is met winkelen via een smart speaker, tegenover 68% van de respondenten die op de hoogte is van AR-mogelijkheden. Het aanschaffen van producten via augmented reality is daarentegen iets populairder onder de Amerikanen: 25% van de respondenten zegt volgend jaar waarschijnlijk aankopen te doen via AR, tegenover 23% die hier een smart speaker voor wil gebruiken.
GfK-onderzoekers duiden dat de lagere acceptatiegraad van shoppen via smart speakers aangeeft dat de technologie aanzienlijk verbeterd kan worden. Zo is het belangrijk dat de user experience naar een volgend niveau wordt getild. ‘Naarmate de speakers steeds belangrijker worden in de manier waarop we onze levens leiden, lijkt het onvermijdelijk dat er betere interfaces moeten komen. Op dit punt staan we dichter bij het begin van die reis dan bij de finish’, aldus Joe Beier, strateeg bij het marktonderzoeksbureau. In Nederland is de vraag naar dergelijke speakers een stuk kleiner dan in Amerika.
Gevolgen van AR-hysterie
Niet alleen de groeiende interesse in voice-shoppen schudt de markt op, waarschuwde Gartner eerder dit jaar. Anno 2020 zullen honderd miljoen klanten binnen en buiten de fysieke winkelomgeving AR gebruiken om aankopen te doen, waardoor het cruciaal wordt voor bedrijven om de customer journey om te gooien. ‘Consumenten erkennen de waarde van ervaringen die wordt geboden door winkeliers. Als gevolg hiervan wenden retailers zich tot AR en VR om klanten een uniforme multichannelervaring te bieden.'
- user experience
- UX
- voice assistant
- augmented reality
- klantverwachting
- smart speaker
- CX
- GfK
- AR
- slimme technologie