Werk(on)geluk digitaal oplossen doe je zo
Het gedrag van werknemers wordt steeds vaker in kaart gebracht door digitale tools die als paddenstoelen uit de grond schieten. Zo kan men vanaf september melding maken van ongewenst gedrag op de werkvloer via de zogeheten Report App. Ook in het buitenland worden medewerkers om de oren geslagen met technologische oplossingen: in India detecteert chatbot Amber ongelukkige werknemers op de werkvloer.
De Report App, ontwikkeld door de Nederlandse organisatie About Workplace Harassment, moet de drempel verlagen voor het maken van een melding van ongewenst gedrag. Een staaltje digitale hulpverlening: medewerkers worden via de app bij de hand genomen bij problemen op de werkvloer door vertrouwenspersonen of de HR-afdeling. Zodoende wordt pesten, discriminatie, agressie en seksuele intimidatie beter aangepakt – een vertrouwenspersoon is vaak minder zichtbaar op de werkvloer. Het initiatief moet het gevoel van veiligheid en zodoende werkgeluk van werknemers verhogen.
Employees: digital natives
Begin dit jaar maakte Gartner middels een nieuw rapport duidelijk dat employee engagement verloren gaat. In India gaat de inzet van technologische tools voor de binding van medewerkers nog een stukje verder. Zoals Karin Bosman zei tegen BNR, is het voor medewerkers prettiger hun zorgen op de werkvloer te uiten op een digitale manier dan hier een persoonlijk gesprek over te hebben. Vanuit dit idee werd ook Amber geboren, een ‘engagement bot’ die is gecreëerd door de Indiase startup inFeedo. Het doel van de chatbot is expressies en tone of voice bij medewerkers te analyseren om te kunnen vaststellen welke medewerker minder binding met het bedrijf vertoont. Volgens het bedrijf fungeert Amber tevens als maatje: de bot biedt een digitaal luisterend oor wanneer collega’s hun ei kwijt willen over hun werkzaamheden.
Chatbot als mediator
Laatstgenoemde bot moet de werknemerstevredenheid een boost geven en ervoor zorgen dat bedrijven minder problemen ondervinden met het werven van nieuw talent. De medewerkers wordt gevraagd gepersonaliseerde vragen te beantwoorden over de invulling van werk of de vaardigheden van managers. De chatbot heeft een signaalfunctie voor de organisatie, vertelt eigenaar Tanmaya Jain. ‘Wanneer werknemers een negatieve reactie geven, berispt Amber hen niet, maar gaat ze in plaats daarvan verder in op de oorzaak van het probleem door aanvullende vragen te stellen. Wanneer dezelfde werknemer maandenlang herhaaldelijk ongelukkig is, is dat de aanleiding voor Amber om HR te waarschuwen.’
- digitalisering
- AI
- bot
- chatbot
- werkvloer
- Amber
- ongelukkige werknemers
- HR
- employee engagement
- tools
- eNPS
- app