AP bedolven onder klachtentsunami
De Autoriteit Persoonsgegevens is in de eerste helft van 2019 overladen door klachten. De autoriteit kan door de stijging van 60 procent het aantal klachten niet meer aan. Nederlanders blijken zich zorgen te maken over hun privacy.
Het wordt steeds bekender om privacyklachten in te dienen in Nederland. Daarnaast meldt de AP dat ons land sterk gedigitaliseerd is en men zich zorgen maakt over hun privacy. Resultaat: een stijging in het aantal klachten over een schending van privacyrechten. Zakelijke dienstverleners, zoals energieleveranciers en de detailhandel, ontvangen de meeste privacy gerelateerde klachten.
Vastgelopen klachten
‘De toename is enorm. Iedere klacht verdient vanzelfsprekend de best passende behandeling. Daar werken we hard aan. Maar er is een grens aan wat realistisch is met een beperkt aantal medewerkers. Er moet een structurele oplossing komen, zodat we de klachten adequaat kunnen blijven behandelen’, aldus AP-voorzitter Aleid Wolfsen. Eén van de maatregelen die de Autoriteit Persoonsgegevens inmiddels heeft getroffen, is het behandelen van klachten wanneer deze zijn ingediend bij desbetreffende organisaties. Voor klachten waar extra onderzoek voor nodig is, wordt er gekeken naar de prioriteit.
Zorgen
13% van de klachten heeft betrekking op bedrijven die privacygevoelige gegevens doorgeven aan derden, terwijl de consument in kwestie dat niet weet óf dat niet wil. Deze cijfers komen niet bepaald uit de lucht vallen: begin dit jaar bleek uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens dat 94% van de Hollanders zich zorgen maakt om hun persoonlijke data. ‘In onze digitale samenleving delen we steeds meer en makkelijker onze persoonsgegevens.’