Kwart Nederlanders koopt online tijdens shoppen

Kwart Nederlanders koopt online tijdens shoppen
  • 24 oktober 2019
  • Redactie

Meer dan de helft (58%) van de ondervraagde Nederlandse consumenten checkt online extra informatie van een product die ze tijdens het offline winkelen tegenkomen. Circa een kwart doet vervolgens online een aankoop. Volgens onderzoekers laveren Nederlandse consumenten tussen fysieke winkels en digitale aankopen.

Salesforce ondervroeg globaal ruim 10.000 consumenten, waaronder 501 Nederlanders, voor het Connected Shoppers Report. Het onderzoek leert dat tweederde van de Nederlanders ‘click & collect’ gebruikt en consumenten steeds vaker off- en online winkelen op hetzelfde moment. Met de decembermaand in het vooruitzicht vroeg de softwareleverancier ook wat consumenten de belangrijkste trigger vinden om aankopen te doen. Wereldwijd zegt ongeveer de helft van de shoppers alleen producten te kopen die op dat moment in de aanbieding zijn.

Ervaringsplek
Het onderzoek toont tevens aan dat fysieke winkels een belangrijke rol blijven spelen in de customer journey. Wel verandert volgens de onderzoekers deze rol: een offline winkel evolueert naar een plek waar consumenten ook kunnen ontdekken en ervaren, in plaats van enkel een aankoop te doen. Tweederde van de ondervraagde Nederlanders koopt online een product om het in de winkel op te halen en het daar te ervaren.
‘Retailers die meer gepersonaliseerde ervaringen bieden, aanbiedingen verzamelen, en natuurlijk onverslaanbare prijzen hebben, zullen degenen zijn die de komende feestdagen succesvol zullen ondernemen’, aldus Nick Botter, Industry CTO Retail EMEA bij Salesforce.

Hema zet vol in op de integratie tussen offline en online, vertelden head of CRM & Customer Service Helen Zuurmond (inmiddels Wehkamp) en CIO Carsten Klomp onlangs in dit interview.

comments powered by Disqus