Niet in zee met PSD2
Het delen van betaalgegevens met derde partijen is na een maand sinds de PSD2-livegang (nog) geen gemeengoed in Nederland. De Nederlandsche Bank concludeert dat consumenten alleen bereid zijn data te delen met derde partijen wanneer het hen iets oplevert.
Circa een maand geleden ging de aangepaste versie van de PSD2 in. De Nederlandsche Bank bracht de wensen van (bank)consumenten hierom in kaart. Aan zo’n 2.600 Nederlanders is gevraagd of ze hun bankgegevens zouden verstrekken aan derden.
Betaalgemak
Payment Service Directive 2 moet het voor Europese burgers makkelijker maken om online te betalen en om gebruik te maken van allerlei innovatieve diensten van fintechs, die – mits ze een vergunning hebben van De Nederlandsche Bank (DNB) – jou kunnen vragen om toegang te krijgen tot jouw rekeninginformatie. Consumentengemak moet hierin voorop staan, maar de Nederlandse consument blijkt hier niet erg happig op te zijn. Ongeveer een derde van de respondenten is bereid om betaalgegevens te delen met de eigen bank voor een hogere spaarrente; 1 op de 8 wil dit doen uit betaalgemak. Minder dan 1 op de 10 wil zijn betaalgegevens delen met een derde partij zoals een techbedrijf voor een hogere spaarrente.
Bank of Google?
De onderzoekers stellen daarbij dat Nederlanders meer vertrouwen hebben in banken dan in grote technologiebedrijven. Zo geeft 43% aan redelijk veel vertrouwen te hebben in financiële dienstverleners als banken, verzekeraars en pensioenfondsen. 2 op de 10 consumenten heeft hetzelfde vertrouwen in techbedrijven.
- techbedrijven
- betaalgemak
- De Nederlandsche Bank
- Europa
- consumentenvertrouwen
- DNB
- klantgericht
- PSD2
- consumentenbelang