AI-volwassenheid op de proef gesteld
DDMA introduceert de zogenoemde AI Maturity Test. De branchevereniging voor data en marketing wil hiermee beoordelen hoe volwassen organisaties zijn op het gebied van kunstmatige intelligentie, ook in verhouding tot andere bedrijven.
In de AI Maturity Test wordt onder meer gekeken naar de juridische en ethische kant van artificial intelligence en de behaalde resultaten met AI-projecten tot nu toe. Op basis van de mate van de volwassenheid op al de verschillende AI-gerelateerde thema’s, rolt een score en aansluitend een advies van de experts van de DDMA Commissie AI.
‘Eén van de belangrijkste voorwaarden voor succes met AI, is dat verschillende disciplines met elkaar samenwerken. Vaak zie je echter dat organisaties een data scientist in een kamertje zetten en daar wonderen van verwachten’, Kevin Duijndam, lid van de genoemde commissie en één van de initiatiefnemers van de test. ‘Maar juist als business en tech bij elkaar komen, zie je dat AI-projecten écht impact hebben. De mogelijkheden van AI voor de maatschappij zijn groot, echter moet je ze wel benutten. Met deze AI Maturity Test hopen we daar een steentje aan bij te dragen.’