Zorg op afstand brengt patiënt dichterbij

Zorg op afstand brengt patiënt dichterbij
  • 25 november 2019
  • Redactie

Op ieder moment per app, telefoon of mail advies vragen aan een medisch deskundige: een dergelijke vorm van zorg op afstand klinkt veel Nederlanders aantrekkelijk in de oren. Dat blijkt uit onderzoek van Medicinfo onder ruim 1.000 Nederlanders.

Vooral de zogenoemde ‘Gezonde actienemende twijfelaars’ zijn zeer geïnteresseerd in zorg op afstand-diensten, leren de uitkomsten van dit onderzoek. Deze groep bestaat uit hoger opgeleide Nederlanders die zaken graag 24/7 online regelen, een goede gezondheid hebben maar bij gezondheidsklachten toch snel willen weten wat er aan de hand is. Verder valt op dat veel fulltimers en ouders met jonge kinderen een zorgpakket zouden kiezen met de mogelijkheid voor digitale zorg.

Belangrijke aspecten om een zorgverzekeraar te selecteren die zorg op afstand-diensten biedt, blijken:

  • Gemak – Je kunt alle dagen en avonden van de week, ook vanuit het buitenland, persoonlijk contact zoeken met een medisch deskundige via een appje of telefoontje;
  • Tijdsbesparing – Bij twijfel over een bezoek aan de huisarts kun je veel tijd besparen als een medisch deskundige op afstand kan helpen;
  • Laagdrempelige karakter – De drempel om een app te sturen of te bellen is laag, ook in het geval van zaken die lastig gevonden worden om te bespreken met de eigen huisarts.

Lees ook: Kwart Nederlanders twijfelt over digitale zorg

comments powered by Disqus