Commotie om Jumbo’s gezichtsherkenning
Het nieuwe technologische gebied waar supermarktketen Jumbo op experimenteert, zorgt voor opschudding. De software scant gezichten van klanten met als doel om dieven te traceren. Niet alle privacy-organisaties zijn er blij mee.
‘Deze surveillancesystemen maken gebruik van biometrische gegevens. Het opslaan en verwerken van zulke gegevens brengt risico’s met zich mee. Om gezichten te herkennen, zul je ze ergens moeten opslaan. Er bestaat dus een databank met allerlei gezichten en identiteiten daaraan gelinkt. Dat zijn heel persoonlijke gegevens waarvan je niet wil dat die op straat belanden’, klinkt het bezorgde geluid van woordvoerder Lotte Houwing, van Bits of Freedom. De organisatie pleit ervoor dat Jumbo de gezichtsherkenningssoftware in Alphen aan den Rijn niet meer gebruikt.
Autoriteit Persoonsgegevens
Bits of Freedom maakt zich zorgen om waar de biometrische gegevens van alle Jumbo-klanten terecht komen. Men heeft hier geen controle over. De maatregel is volgens de organisatie theoretisch gezien niet toegestaan, aangezien de Autoriteit Persoonsgegevens een strenge toets hanteert om vast te stellen of het belang van het gebruik van biometrie in verhouding staat tot de inbreuk op privacy. De waakhond doet hier geen aanvullende uitspraken over.
- gezichtsherkenning
- Autoriteit Persoonsgegevens
- Bits of Freedom
- Jumbo
- software
- customer experience
- privacy
- AI
- commotie
- algoritmes