Zelfmoordpreventielijn ziet kolossale groei
113 Zelfmoordpreventie bemerkte de afgelopen drie jaar een grote stijging in het aantal mensen dat contact opnam met de hulplijn. Van 2016 tot eind 2019 is het aantal chats en telefonische oproepen verdrievoudigd.
De hulpdienst bevestigt tegenover NU.nl dat het aantal zelfdodingen in Nederland gelijk is gebleven, ondanks de grote stijging in het aantal contactmomenten. De toename van de telefoontjes en chatberichten is vooral toe te wijzen aan de naamsbekendheid van de hulplijn.
Fatale verwarring
In december kondigde de staatssecretaris van Volksgezondheid aan dat 113 het nieuwe hulpnummer wordt, wegens fatale verwarring over de zelfdodingslijn. Naar verwachting is het nieuwe noodnummer over circa twee maanden operationeel. Diverse hordes in aanloop naar het nieuwe nummer veroorzaken vertraging. Zo moeten telefooncentrales worden aangepast en moet apparatuur worden geüpdatet. Daarbij is het volgens 113 Zelfmoordpreventie cruciaal om medewerkers te trainen, zodat zij accuraat kunnen vaststellen of de telefonische oproepen bedoeld zijn voor de zelfdodingslijn of voor noodnummer 112.
- telefonie
- klantcontact
- artificial intelligence
- hulplijn
- Zelfmoordpreventielijn
- chat
- contactmomenten
- naamsbekendheid
- 113