Autoriteit Persoonsgegevens duikt in AI
Het gebruik van kunstmatige intelligentie en algoritmes is sinds kort ook deel van de portefeuille van de Autoriteit Persoonsgegevens. De waakhond gaat zich richten op het beschermen van persoonsgegevens die worden verwerkt door algoritmes.
Transparantie is ook voor consumenten en klanten van techbedrijven cruciaal, stelt voorzitter Aleid Wolfsen. ‘In een democratische rechtsstaat heb je bijvoorbeeld recht op een begrijpelijke motivering voor een voor jou nadelige beslissing.’ De waakhond verwijst hierbij naar algoritmes die persoonlijke gegevens van Nederlanders gebruiken. AI-bedrijven moeten verantwoording afleggen over het gebruik van de gegevens en zijn er regels over de opslag van data.
Techdiscussies
Het bedrijf dat gebruikmaakt van een algoritme moet tegenover het AP kunnen verantwoorden waarom bepaalde gegevens benodigd zijn en wat het doel of de noodzakelijkheid van de AI is. Als er sprake is van teveel risico’s voor de gebruikers en te weinig voordelen, moet het bedrijf advies inwinnen bij de waakhond. Wolfsen: ‘De komende periode zullen wij ons richten op het verder uitwerken van ons toezicht op AI en algoritmes waarin persoonsgegevens worden gebruikt.’ Inclusief samenwerkingen met andere partijen binnen en buiten Nederland.
De autoriteit mengt zich steeds vaker in techdiscussies; zo ook in de vraag of het gebruik van gezichtsherkenning verder moet worden gereguleerd. De Autoriteit Persoonsgegevens hanteert onder meer een strenge toets om vast te stellen of het belang van het gebruik van biometrie in verhouding staat tot de inbreuk op privacy.
- klantdata
- algoritmes
- persoonsgegevens
- data
- Autoriteit Persoonsgegevens
- consumentenbelang
- kunstmatige intelligentie
- privacy
- technologie
- AI