Bouwmaat schaaft aan personalisatie
Bouwmaat wil klanten printfolders gaan sturen die op de persoonlijke leest zijn geschoeid. Technisch is dit al mogelijk. De uitdaging zit ‘m in de content, aldus Nick Vieberink, manager marketing en e-commerce bij de groothandel in bouwmateriaal, afgelopen donderdag op het event Data Driven Commerce.
In Utrecht vertelde Vieberink dat Bouwmaat een omnichannelstrategie koppelt aan een persoonlijke winkelervaring in alle kanalen, de folders niet uitgezonderd. ‘Ook daarbij kijken we hoe we zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de individuele vakman.’ Dat geldt zowel voor de verspreiding – wie krijgt de folder en wie niet? – als voor de inhoud: ‘Het is toch mooi als tegelzetters op de voorpagina zien dat ze van hun favoriete merk tegellijm de derde zak gratis kunnen krijgen?’
Folders op maat
De benodigde klantdata zijn voorhanden, de koppeling met de drukkerij is mogelijk, desondanks denkt de manager marketing en e-commerce dat het ‘nog wel een jaartje’ kan duren voordat het gepersonaliseerde drukwerk bij klanten op de mat valt. ‘De uitdaging zit ’m in de content, de resolutie van de afbeeldingen met name. Om goede foto’s te kunnen plaatsen in print, hebben we de hulp van leveranciers nodig, de ene is daarin veel verder dan de andere.’
Vieberink verwacht dat het gaat lukken om de folders per 2021 te personaliseren. ‘De productiekosten liggen per folder dertig procent hoger, maar we gaan dus goed kijken naar het adressenbestand en daarmee zal de oplage dalen. De conversie zal omhoog gaan.’
Bron: Twinkle, zustertitel van CustomerFirst