Loyals omarmt Scandinavisch model

Loyals omarmt Scandinavisch model
  • 3 februari 2020
  • Redactie

Een werkweek van vier dagen mét behoud van het nettosalaris; voor de ruim honderd medewerkers van het Nederlandse merkencommunicatiebureau Loyals is dit per deze maand realiteit. Het bedrijf keek hiervoor onder meer de kunst af in Scandinavië.

Het pad van de vierdaagse werkweek wordt ingeslagen om medewerkers meer tijd te geven om op te laden, een betere balans tussen werk en privé te creëren en om efficiënter te werken. De kortere werkweek houdt in dat iedereen buiten het weekeinde een extra dag vrij is en niet 32 uur over vijf dagen verspreidt. De vrije dag is bedoeld om aan persoonlijke groei en ontwikkeling te werken. Volgens Loyals profiteren zijn opdrachtgevers hiervan – zij krijgen energiekere, creatievere en betere adviseurs aan tafel.

Geen gelul, gewoon doen
‘Met name de laatste twee jaar merken we een duidelijke culturele shift onder onze (potentiële) collega’s’, licht Gillian Robles, creative partner en verantwoordelijk voor de cultuur bij Loyals, toe. ‘Op allerlei vlakken wordt gezocht naar een goede balans tussen werk en privé. Tegelijkertijd zien we in Scandinavië en bij grote internationals diverse positieve testen over het doorvoeren van een kortere werkweek. Medewerkers worden gelukkiger, werken efficiënter en ontwikkelen zich sneller en beter. De laatste tijd is er veel te doen om kortere werkweken. Vooral veel wollige uitspraken over de verre toekomst. Wij dachten daarom: genoeg gelul, we gaan het gewoon doen. Of er iets mis kan gaan? Ja, natuurlijk, we nemen risico. Maar wij voelen aan ons water dat dit de toekomst is en dat het een succes wordt.’

Eind februari evalueert het bureau de eerste resultaten van de vierdaagse werkweek.


Lees ook:







comments powered by Disqus