AI-talent gewild in klantenserviceland

AI-talent gewild in klantenserviceland
  • 23 maart 2020
  • Redactie

De sterkste vraag naar talent dat met artificial intelligence overweg kan, komt de afgelopen tijd niet van de IT-afdeling maar van andere afdelingen binnen organisaties. Dat stelt Gartner op basis van nieuwe data.

De actuele onderzoeksuitkomsten leren onder meer dat de behoefte naar AI-talent bij IT-afdelingen tussen 2015 en 219 verdriedubbelde. Het aantal door IT geplaatste AI-banen is echter minder dan de helft dan die van andere bedrijfsafdelingen. Denk hierbij aan customer service, marketing, sales, finance en research & development. De vraag van deze divisies komt doordat ze bijvoorbeeld een analyse over winstgevendheid van klanten willen, of AI-skills nodig hebben voor risicobeheer.

Artificial intelligence vaardigheden
‘Door grote vraag en krappe arbeidsmarkten zijn kandidaten met AI-vaardigheden zeer concurrerend geworden. De wervingstechnieken en -strategieën zijn echter niet onderhouden’, stelt Gartners research director Peter Krensky. Hij verwijst naar een recente studie waarin ‘vaardigheden van personeel’ als grootste uitdaging gezien worden voor de adoptie van artificial intelligence en machine learning.

Bron: Techzine




comments powered by Disqus