‘Medewerkerbeleving stagneert’
Maar 25% van werkend Nederland beveelt de eigen werkgever aan en 29% doet dat in zwakke mate of niet. Dat constateert Integron op basis van het landelijke medewerkerbelevingsonderzoek dat het bureau heeft uitgevoerd onder 4.500 werknemers in tien verschillende branches. Overall is de eNPS -3% op dit moment.
Uit de resultaten blijkt onder meer dat een kwart van de ondervraagden (26%) in hoge mate trots is om voor zijn of haar organisatie te werken, en hetzelfde percentage voelt zich dan ook betrokken. Tegelijkertijd heeft maar 15% het gevoel echt tot zijn recht te komen en het beste uit zichzelf te kunnen halen. ‘Daar is nog veel winst te behalen voor organisaties’, stelt Arjen Maliepaard, managing director bij Integron. ‘Want medewerkers die het beste uit zichzelf kunnen halen, zijn de beste ambassadeurs voor je organisatie. En in theorie is het simpel: klanten die met enthousiaste medewerkers schakelen, zijn meer tevreden, loyaler en eerder geneigd klant te blijven.’
Het bureau houdt dit onderzoek naar de medewerkerbeleving in Nederland al enige tijd. Was de medewerkertevredenheid in 2017 nog uitgedrukt in een 6,7 en een eNPS van -14, een jaar later waren deze scores gestegen naar een 7,0 en een eNPS van -4. Reden te meer voor Integron om te concluderen dat de medewerkerbeleving ‘stagneert’.
- blije klanten
- landelijk onderzoek
- aanbevelen
- enthousiasme
- eNPS
- werkgeverschap
- medewerkerbeleving
- Integron