Online imago cruciaal voor werkzoekende

Online imago cruciaal voor werkzoekende
  • 31 maart 2020
  • Redactie

Een bedrijf dat online niet goed bekendstaat zal minder snel nieuw talent aantrekken. 73% van de ondervraagde werkzoekenden solliciteert niet bij een merk met een slecht imago. Onderzoekers noemen het cruciaal om tijdens de coronacrisis te laten zien klant- en werknemersgericht te zijn.

Het online imago van een toekomstige werkgever is voor 7 op de 10 werkzoekenden belangrijk, blijkt uit een rondgang onder 500 werkzoekenden. Het onderzoek is uitgevoerd door Intelligence Group, in opdracht van Jobrapido. Door de coronacrisis is het volgens Jobrapido’s ceo Rob Brouwer belangrijker dan ooit om online goed bekend te staan, aangezien het sollicitatieproces zich in deze periode voornamelijk online afspeelt. ‘Door de coronacrisis missen we de fysieke contactmomenten die we normaal gesproken met organisaties hebben. Het online imago van een werkgever is hierdoor alleen maar belangrijker geworden. Over de hele wereld ziet men de impact van het virus op bedrijfscommunicatie.’

Fysieke factoren
Van alle ondervraagde sollicitanten gaat 91% online op onderzoek uit. Maar ondanks dat een goed imago van belang is voor het eerste contact tussen de werkgever en de sollicitant, zijn ‘fysieke’ arbeidsvoorwaarden nog steeds doorslaggevend. Zo blijkt 44% een goede werksfeer de belangrijkste voorwaarde te vinden van een nieuwe werkplek. Een kwart van de millennials vindt goede carrièremogelijkheden de bepalende factor voor een nieuwe baan.

Ook online - VU: Imago verbeteren door menselijke communicatie

comments powered by Disqus