Transavia vliegt digitale medewerker in
Transavia lanceerde onlangs in samenwerking met Ciphix een RPA-robot om de hoge werkdruk van medewerkers te verlichten. De digitale medewerker zag al na zestien uur het levenslicht.
Als gevolg van de coronacrisis lopen Europese luchtvaartmaatschappijen volgens schattingen van de International Air Transport Association (IATA) circa driekwart van de omzetten mis – goed voor zo’n € 233 miljard. Het cancelen van de vluchten heeft vanaf het eerste moment geresulteerd in een grote piek in de klantcontactvolumes en alle administratieve taken. Transavia klopte aan bij RPA-leverancier Ciphix om een bot te ontwikkelen die de werkdruk moet verminderen voor medewerkers.
De digitale medewerker werd al binnen 16 uur geboren, aldus de organisaties. Al snel werden repetitieve taken geoptimaliseerd en konden medewerkers zich ontfermen over de ‘waardevolle taken’.
Nederland = RPA-land
Veel Amerikaanse organisaties gingen Transavia voor: enkele weken was er een ware geboortegolf te onderscheiden in het aantal bots dat het levenslicht zag. Desondanks loopt Nederland voor in de adoptie van RPA: organisaties uit ons land (84%) maken in vergelijking met concullega’s uit het buitenland (68%) al vaak gebruik van automatisering.
- chatbot
- Robot Process Automation
- bot
- virtuele medewerker
- digitalisering
- robot
- RPA-robot
- Transavia
- corona
- RPA